-->

Deutsche Bank Mengetepikan $ 1.1 Bilion untuk Keluar Derivatif


Kos yg belum didedahkan dengan cara terbuka dimasukkan dalam belanjawan euro sebanyak 7.4 bilion pemberi pinjaman Jerman sudah diketepikan untuk penstrukturan semulanya, yg juga akan menyaksikan 18,000 pekerjaan yg dipecat dikala bank keluar dari perniagaan yg tak menguntungkan.

Kunci penstrukturan semula ialah penciptaan 'bank tak baik' untuk menempatkan 288 bilion euro aset tak diingini untuk dipasarkan alias turun naik, tergolong derivatif ekuiti serta kadar faedah jangka panjang serta derivatif kredit.

Deutsche Bank tetap menilai serta mengukur kepentingan aset sebelum membungkus balik untuk dijual, kata sumber itu.

Deutsche Bank enggan mengulas.

Bank itu akan menjalankan lelongan rasmi buku derivatif ekuiti, yg dilaporkan oleh Reuters minggu lalu sudah mendapat "minat yg ketara" dari bank AS serta Eropah, dalam tempoh dua bulan akan datang, kata sumber itu.

Selepas itu, ia akan cuba menjual portofolio kadar faedah serta derivatif kredit jangka panjang. Aset-aset tersebut memiliki pulangan yg rendah serta memerlukan bagian modal yg tinggi yg akan dikenakan terhadap mereka, menjadikannya tak lebih luar biasa bagi pembeli. Akibatnya, Deutsche Bank mungkin memperkenalkan diskaun yg mendalam untuk memunggah mereka, kata sumber itu.

Para eksekutif Deutsche Bank percaya bahawa mereka sudah membikin andaian konservatif mengenai kos mengimbangi derivatif serta yakin bahawa writedowns tak akan melebihi jangkaan mereka.

Walau bagaimanapun, apabila kos keluar jawatan ialah lebih tinggi daripada yg dijangkakan, bank itu mungkin butuh memegang berbagai kedudukan derivatif melebihi tarikh akhir 2022 yg ditetapkan untuk mengimbangi mereka, kata sumber itu.

Alternatifnya ialah mengambil writedowns yg mendalam serta mengumpul dana daripada para pemegang saham untuk menampung kerugian tambahan, sesuatu yg sudah dikesampingkan. Tidak semestinya pelabur-pelabur tertentu akan kembali memindahkan langkah itu, seusai sudah merosot 29.3 bilion euro dalam empat menaikkan modal semenjak 2010.

Bank itu menyasarkan mengurangkan aset yg dipegang dalam unit itu terhadap 119 bilion euro tahun ini serta 9 bilion euro menjelang 2022.

Perunding mempersoalkan sama ada bank boleh mencapai target itu sambil mengekalkan bajetnya.

"Jika mereka memiliki struktur yg sangatlah pandai dalam minda serta bersedia untuk mengambil diskaun mendalam yg boleh dicapai, melainkan apabila mereka mahu melakukannya dengan tutorial yg teratur serta mengehadkan keburukan yg saya katakan mereka menonton 5 tahun," kata Robert Cranmer, rakan kongsi di khidmat pesan yg tersirat kewangan Sionic.

Mayra Rodriguez Valladares, pengurus mutlak di perundingan MRV Associates, mengatakan bank itu akan menghadapi kos pentadbiran yg signifikan di atas kejatuhan daripada penjualan aset.

"Saya fikir ini akan menelan kos lebih banyak. Saya tak nampak bagaimana mereka akan melarikan diri dengan perbelanjaan kecil ini untuk menanggulangi semua ini, "katanya. "Deutsche butuh mengupah juruaudit luar untuk memastikan segala-galanya teratur serta akan ada perbelanjaan IT tambahan."

Ketua Pegawai Eksekutif Deutsche Bank Christian Sewing sedang mencari untuk memulihkan keyakinan di kalangan pelabur yg menonton saham bank kehilangan lebih daripada tiga perempat daripada nilainya dalam tempoh empat tahun yg lalu.

Kedudukan derivatif, yg sebahagiannya tak luput selagi tiga puluh tahun, mengikat modal yg bisa menghasilkan ratusan juta euro dalam pendapatan setiap tahun, Reuters mengabarkan minggu lalu.

Deutsche Bank memberitahukan penciptaan unit pelepasan modalnya di bulan Julai. Ia ialah cubaan kedua bank untuk menghindarkan aset yg tak diingini semenjak krisis kewangan 2007-2009.

Unit itu menempatkan aset tetap pendapatan, tergolong derivatif kadar faedah jangka panjang, bernilai 79 bilion euro, kata Deutsche Bank. Ia juga mengandungi 25000000000 aset, kebanyakannya derivatif kredit serta kadar faedah, yg mana Deutsche Bank pada mulanya dimansuhkan untuk dipasarkan alias ditulis pada tahun 2017.

Sesetengah penganalisis mengatakan Deutsche Bank tetap akan ditahan memegang aset persoalan mesikipun ia berjaya melepaskan mereka yg diletakkan dalam unit penstrukturan semula modal.

Hanya 30 peratus daripada aset Tahap 3 yg bernilai 24 bilion euro dari Deutsche Bank, yg paling cair serta sukar dihargai, sudah diletakkan di dalam unit itu, menurut persembahan bank dibangun bersama keputusan suku kedua bulan lepas.

Deutsche Bank enggan membahas mengenai mengapa ia memilih untuk tak meletakkan lebih tak sedikit aset Tahap 3 di 'bank yg tak baik'.