-->

Saham Ferrari Jatuh Setelah Gagal menaik taraf bimbingan mesikipun peningkatan pendapatan Giulio Piovaccari


Melepaskan keputusan suku kedua, syarikat mengesahkan bahawa ia berada di landasan yg lebih tinggi bagi pelbagai panduan untuk semua angka yg berkaitan.

Walau bagaimanapun, tersedia berbagai kekecewaan kerana tak sedikit pelabur serta penganalisis menganggap peningkatan naik selepas suku pertama menewaskan ramalan.

"Pasaran menjangkakan mereka menaikkan bimbingan mereka untuk tahun ini," kata seorang pedagang berpangkalan di Milan.

Dagangan dalam saham syarikat yg disenaraikan di Milan dihentikan untuk penurunan yg berlebihan selepas penurunan 6.9%. Mereka turun 3.55% oleh 1415 GMT.

Bagi 2019, Ferrari meramalkan pendapatan larasannya sebelum faedah, cukai, susut kualitas serta pelunasan (EBITDA) meningkat kurang lebih 10% terhadap antara 1.2-1.25 bilion euro. Jualan dilihat meningkat lebih daripada 3% terhadap lebih daripada 3.5 bilion euro.

Ketua Eksekutif Louis Camilleri mengatakan tersedia berbagai hal di sebalik keputusan untuk tak menaikkan panduan pendapatan.

Beliau menyatakan penamatan model-model tertentu pada akhir tahun ini, kesan mata wang yg tak lebih baik pada masa depan, ketegangan perdagangan global, serta prestasi yg lebih baik di China pada separuh pertama tahun ini jika para pelanggan memecut kereta dengan menjangkakan peraturan anti-pencemaran yg lebih ketat.

"Ia seakan-akan saya bahawa ia merupakan langkah bijaksana di jalan kita," katanya terhadap penganalisis tentang panggilan selepas pendapatan.

Untuk menyokong pertumbuhannya, Ferrari akan menawarkan dua model baru di bulan September, kata Camilleri, dengan satu lagi dijangka menjelang akhir tahun ini. Ini merupakan tambahan terhadap dua model baharu syarikat yg berpangkalan di Maranello sudah mempersembahkan tahun ini, tergolong F90 Stradale, hibrid pertamanya - tak tergolong edisi khas.

Persembahan syarikat merupakan tempat yg cerah dalam segmen kereta mewah, di mana pesaingnya bergelut.

Bulan lepas Aston Martin ( AML.L ) mengurangkan ramalannya untuk jumlah, pelaburan serta margin untuk 2019, manakala jenama mewah Tata Motors '( TAMO.NS ) Jaguar Land Rover mencatatkan kerugian pada tempoh April-Jun dengan penganalisis meragukan ia boleh bertukar dalam jangka pendek.

Bekas jenama Ferrari induk FCA Maserati ( FCHA.MI ) juga kehilangan wang, dengan margin EBIT negatif sebanyak 34.7%. Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Mike Manley mengatakan beliau menjangkakan lebih tak sedikit daerah sukar tahun ini.

"Saham (Ferrari) mungkin mengambil masa yg lama namun kisahnya masih luar biasa serta sementara ada yg menjangkakan lebih tak sedikit hari ini, kami menjangkakan sokongan belian akan menurun," kata penganalisis Morgan Stanley dalam satu laporan.

Ferrari mengatakan prestasi pada tempoh April-Jun diketuai oleh model Portofino 8 silinder serta model 12fast silinder 812 Superfast. Walaupun penghantaran naik untuk 8 model silinder, ia memberi amaran bahawa mereka sudah sedikit menurun untuk 12 model silinder.

Perolehan teras Ferrari meningkat 8.7% pada suku kedua terhadap 314 juta euro ($ 348 juta) sejajar dengan jangkaan penganalisis, menurut kajian Reuters.

FOTO FILE: Ferrari Insignia dilihat di belakang Ferrari Testarossa semasa lawatan media Fullerton Concours d'Elegance di Singapura 29 Jun 2018. REUTERS / Loriene Perera / Photo Fail
Margin pada EBITDA diselaraskan menjadi 32% daripada 33.1% pada suku pertama, berbanding target penuh tahun sebanyak 34%.

Ketua Pegawai Kewangan Antonio Picca Piccon memberitahu penganalisis margin akan mengalami sedikit lebih tak sedikit pada suku ketiga berbanding bagian tinggi yg dicapai dalam tempoh yg sama tahun lepas.

Camilleri, yg mengambil alih dari Sergio Marchionne selepas kematiannya pada 2018, mengatakan pada awal tahun ini bahawa Ferrari menginginkan model hibrid serta SUV Purosangue, yg dijangka pada 2022, untuk mengeksploitasi potensinya di China.

Ferrari menghantar 2,671 kereta pada suku kedua, tergolong 289 terhadap China, meningkat 63% berbanding tempoh yg sama tahun lepas, manakala penghantaran ke Amerika jatuh 6% terhadap 803 unit.