-->

Volvo Cars, China Dalam Proyek Blockchain pertama untuk Kobalt


Carmakers berada di bawah tekanan dari pelanggan dan pelabur untuk menunjukan kenderaan elektrik tidak bergantung kepada mineral konflik atau buruh kanak-kanak.

Mereka meneroka kegunaan blockchain - teknologi untuk menghasilkan lejar yang tidak boleh digunakan yang pertama digunakan untuk cryptocurrency - untuk menambah akauntabiliti sepanjang rantaian bekalan.

Dalam ulasan yang diemail pada hari Jumaat, Volvo berkata ia telah menyiapkan blok pertama, menggunakan kobalt kitar semula di China.

"Ia menjejaki kobalt dari kilang kitar semula Cina ke Volvo Cars Zhejiang dalam tempoh dua bulan hingga 27 Jun," kata Volvo sambil menambah matlamatnya adalah "ketelusan dan ketelusan penuh".

Rakaman ini telah dibangunkan oleh pakar roket blockchain British menggunakan teknologi dari syarikat AS Oracle ( ORCL.N ) dan dijangka akan dilancarkan dengan tutorial meluas pada tahun ini. Volvo enggan mengulas mengenai langkah seterusnya.

Bateri dibuat oleh Contemporary Amperex Technology Co Ltd ( CATL ) ( 300750.SZ ).

Volvo juga mengesahkan ia menyertai kereta pengeluar Ford ( FN ), IBM gergasi teknologi ( IBM.N ), pembuat katod Korea Selatan LG Chem ( 051910.KS ) dan Huayou Cobalt China ( 603799.SS ) dalam projek yang diawasi oleh sumber yang bertanggungjawab formasi RCS Global.

Dalam e-mel, RCS Global berkata ia gembira Volvo menyertai usaha untuk mencapai peningkatan "quantifiable and continuous" rantaian bekalan.

Di antara galian bateri, kobalt amat mencabar kerana tidak lebih lebih dua pertiga daripada semua bekalan adalah dari Republik Demokratik Kongo, di mana cabaran tadbir urus adalah melampau.

Glencore ( GLEN.L ), pengeluar kobalt skala industri di Congo, tahun ini menghadapi beberapa masalah, termasuk penceroboh pelombong artisanal pada konsesinya.

Mereka yang terlibat dalam mengesan mineral kata blockchain sahaja bukanlah jawapannya.

Tetapi mereka sedang menguji bagaimana memasuki data dari setiap peringkat perjalanan mineral ke blokiran dapat menambah kebertanggungjawaban dan bahkan menangkis perselisihan antara, misalnya, syarikat pengangkutan dan mereka yang menggunakannya.

"Teknologi tidak boleh sepenuhnya menggantikan ketekunan wajar. Apa yang akan dilakukan merupakan menambah penguatkuasaan piawaian dengan menonjolkan apabila perkara tidak bertujuan seperti yang diharapkan, "kata Doug Johnson-Poensgen, Ketua Pegawai Eksekutif Circulor, kepada Reuters.

Oracle telah menyediakan teknologi untuk projek blockchain yang bertujuan untuk mengesahkan asal minyak zaitun untuk mengurangkan kos dengan memperkemaskan pembayaran perbankan rentas sempadan.

Selain kerja kobalt, IBM telah berhubungan dengan peruncit termasuk Walmart ( WMT.N ) untuk mengesan makanan melalui rantaian bekalan.