-->

Laporan Disney untuk Menyoroti Perang Dagang


Laporan kabar suku akhir minggu depan dari Walt Disney Co, CBS serta Viacom kemungkinan akan menyerlahkan persaingan yg terus meningkat dalam penstriman video serta boleh mencetuskan turun naik dalam sektor perkhidmatan komunikasi yg dikatakan sudah menanggulangi semenjak ia dirombak tahun lepas.

Indeks perkhidmatan komunikasi S & P 500 sudah meningkat 20% setakat ini pada 2019, menanggulangi keuntungan 17% S & P 500 serta semua kecuali dua daripada 11 sektor - teknologi serta hartanah. Prestasi yg kukuh itu sebahagian besarnya berkah perbaikan oleh Facebook Inc, kerana para pelabur bertaruh bahawa rangkaian sosial paling besar di dunia akan terus berkembang, mesikipun menghadapi rintangan peraturan.

Keputusan suku bulan dari Disney, CBS Corp serta Viacom Inc akan mengekalkan pelabur tertumpu pada gelombang persaingan yg terus meningkat dalam penstriman video terhadap pemimpin pasaran Netflix Inc. Semua syarikat tersebut berada dalam sektor perkhidmatan komunikasi.

Saham Netflix sudah karam 14% semenjak dilaporkan pada 17 Julai bahawa ia dengan cara tak disangka-sangka sudah kehilangan pelanggan AS pada suku kedua, para pelabur terdengar bingung mengenai pelancaran perkhidmatan streaming Disney yg akan datang.

Disney + mesra keluarga Disney +, yg akan dilancarkan pada 12 November dengan rancangan TV serta filem baru serta klasik, dilihat sebagai ancaman yg paling berbahaya terhadap Netflix. Saham Disney mencatatkan rekod tinggi pada Isnin serta sudah melonjak 28% pada tahun ini.

"Terdapat analisis yg sedang berlaku di kalangan pelabur, melihat jumlah pelanggan Netflix serta pertumbuhan perkhidmatan Disney boleh dibina dalam tempoh tiga alias empat tahun akan datang, serta perbezaan besar dalam penilaian kedua-dua syarikat," kata Chuck Carlson, ketua pegawai eksekutif di Horizon Investment Services di Hammond, Indiana.

Peningkatan baru-baru ini dalam saham Disney serta penurunan dalam menunjukkan Netflix bahawa pelabur menjangkakan Disney sangat ketara mensugesti kepimpinan Netflix dalam aliran, kata Carlson.

Stok Disney didagangkan pada 22 kali pendapatan yg dijangkakan, penilaian pendapatan ke hadapan yg paling atas semenjak tahun 2004, menurut data Refinitiv. Penilaian pendapatan hadapan Netflix sudah menurun terhadap 66 dari 82 pada awal bulan Julai, sebelum laporan suku tahunan yg mengecewakan.

GRAPHIC: Disney vs Netflix - tmsnrt.rs/2yv6T41

Pemain yg lebih kecil CBS serta syarikat saudara Viacom juga sudah membina perkhidmatan video sokongan serta langganan langganan untuk bersaing dengan Netflix, serta mereka menyediakan kandungan asal terhadap pengedar lain.

Selain daripada penstriman, pelabur yg melihat laporan Disney pada hari Selasa akan memberi tumpuan terhadap rakaman box office baru-baru ini, tergolong "The Lion King," yg sudah menambah kedudukan mendahului Disney di pejabat peti AS. Disney mempunyai filem paling tinggi lima tahun 2019, yg diketuai oleh "Avengers: Endgame" serta "Captain Marvel."

"Kekecewaan Netflix serta nombor pejabat kotak Disney yg besar menggariskan kepentingan harta intelektual, pemilikan kandungan," kata ketua pegawai pelaburan Jack Cresset di Cresset Wealth Advisors di Chicago. Walaupun Netflix membikin tak sedikit pertunjukannya sendiri, ia tetap bergantung terhadap pengeluar lain, katanya.

Netflix kehilangan dua pertunjukan yg paling ditonton di Amerika Syarikat - "Kawan" serta "Pejabat" - untuk perkhidmatan saingan yg akan datang dari AT & T Inc serta NBC Universal pada tahun 2020 serta 2021.

Viacom serta CBS, yg kedua-duanya dikawal oleh National Amusements Inc, sudah membina struktur pengurusan yg akan melihat Ketua Pegawai Eksekutif Viacom, Robert Bakish mengetuai syarikat perpaduan itu apabila perjanjian penggabungan dicapai, sumber yg biasa dengan perkara itu mengatakan pada hari Jumaat, membuang sekatan jalan mutlak dalam percakapan untuk menggabungkan semula syarikat-syarikat.

Di samping mencari pengesahan potensi kesepakatan itu apabila CBS serta Viacom mengabarkan yg akan terjadi mereka pada hari Khamis, para pelabur akan memberi tumpuan terhadap pertumbuhan perkhidmatan CBS All Access serta Showtime streaming.

Viacom juga boleh menunjukkan butiran mengenai taktik untuk menjual pengaturcaraan terhadap perkhidmatan penstriman video, tergolong siri TV Jack "Seri Ryan Paramount Television, berdasarkan watak yg dicipta oleh penulis Tom Clancy, yg ditayangkan pada tahun lepas di Amazon Prime.